Groentes fermenteren

Fermenteren is het gecontroleerd laten veranderen van voedsel door gebruik te maken van micro-organismen. In de workshops bij de Fermenteerfabriek leer je groentes fermenteren met gebruikmaking van melkzuurbacteriën. Dit heet lactofermentatie.

Melkzuurbacteriën zijn een zegen voor onze spijsvertering. Als je regelmatig (een hapje) gefermenteerde groentes eet, voeg je met regelmaat de door jouw spijsvertering gewenst bacteriën toe. Dit kan bijdragen aan een soepel lopende stoelgang, je energieniveau en je algemeen gevoel van welbevinden.

De gefermenteerde groentes zelf zijn weer een feestmaal voor de bacteriën in jouw spijsverteringsstelsel. Hierdoor stimuleer je de juiste bacteriën en ‘demotiveer’ je de ongewenste bacteriën. Meer informatie over fermenteren en gezondheid.

In de workshop fermenteren leer je de theorie van het fermenteren en ga je zelf praktisch aan de slag. Als je de workshop gevolgd hebt, weet je beter wat je doet en ben je veel zekerder van jouw fermenteerexperimenten. Op de vragen ‘hoort het er zo uit te zien?’ en ‘hoort het zo te ruiken?’ heb je dan een goed gefundeerd antwoord.

FAQ veelgestelde vragen

Kan ik gefermenteerde groentes invriezen?

Hoe lang moet mijn zuurkool fermenteren?

Hoe lang moeten mijn wortelen fermenteren?

Hoe lang moet mijn kimchi fermenteren?

Hoe vaak moet ik mijn pot laten ‘puffen’?

Er komt fermentatievocht in mijn waterslot. Wat nu?

Er zit een wit laagje bovenop mijn ferment. Wat nu?

Hoe zit het met fermenteren en de invloed op mijn gezondheid?