Aardappelen fermenteren

Waarom zou je dat doen?!

Het doet iets met de smaak

Het fermenteren van aardappelen doet iets met de smaak. In restaurants wordt deze methode vaak toegepast.

De aardappel wordt gezonder

Ook maakt het de aardappel gezonder: het lectinegehalte vermindert en een deel van de koolhydraten wordt omgezet door melkzuurbacteriën.

ingrediënten

1000 gram aardappelen (voor 4 personen)
20 gram zout
Pekelwater met 20 gram zout per liter

bereiding

Staat leuk zo’n pot op je aanrecht!

Bij dit recept maken we gebruik van Lactofermentatie. Micro-organismen zijn van nature op aardappels en in de lucht aanwezig.

Nieuwe oogst aardappels goed wassen. Met schil en al in plakjes of wedges snijden. Oudere aardappelen hebben een wat taaiere schil, deze kun je eventueel eerst schillen.

Meng 2% zout door de aardappels, op een kilo is dat 20 gram. Giet er zoveel zout water op dat de aardappels onder staan. Laat dit 2 dagen fermenteren. Het staat leuk op je aanrecht als je de aardappels in een grote glazen ‘vaas’ laat fermenteren. Er ontstaat tijdens het proces wat schuim op het water. Dat is normaal.


Spoel de aardappels voor gebruik af en maak ze droog in een theedoek. Bak nu de aardappels goudgeel in friteuse, airfryer of gewoon in de pan.

Langer fermenteren voor een zuurtje

Je kunt je aardappels ook langer laten fermenteren, zodat er een zuurtje in de aardappel ontstaat. Experimenteer ermee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *